Marknadsföring

Den som driver ett företag av mindre storlek har sällan någon större budget tillgänglig för marknadsföringsaktiviteter. Det är andra kostnadsposter som måste prioriteras. Pengarna man har avsatt för marknadsföring ska bli rätt distribuerade för att ge den bästa möjliga avkastningen, något som inte alltid är enkelt och man kan lätt göra felplaceringar av budgetpengarna. Då är det tur att det finns flera alternativ som inte behöver kosta allt för mycket pengar, vilket i sin tur bidrar till att företaget riskerar mindre samtidigt som man agerar och marknadsför sig.

Precis som allt annat i företagandet kräver också marknadsföring viss investering av tid, men det är väl värt att spendera några timmar extra på att få till en smart marknadsplan. Här följer några nyttiga marknadsföringstips till småföretagaren som vill få ut mycket av det lilla:

Samarbeten

Att vara öppen för samarbeten och dialoger med andra inom samma kundgrupp är ett utmärkt sätt att lära sig mer och förstå marknaden. Det ska så klart inte handla om direkta konkurrenter utan snarare om aktörer som påminner om ens egen verksamhet. Istället för att tävla om kunderna kompletterar de dig och ditt företag. En ofta fungerande metod är att komma överens om att vardera part rekommenderar varandra till sina kunder.

Affärsnätverk kan innebära en mindre kostnad för att gå med, men kan vara gynnsamt på många sätt då man med hjälp av rätt kontakter kan komma långt i sitt företagande. Det är också ett tillfälle att sprida ryktet om ditt företags verksamhet och existens, när det surrar kring något väcks nyfikenheten bland kunder.

PR/event

PR är ett marknadsföringsbegrepp som står för det engelska uttrycket public relations, vilket handlar om att skapa framgångsrika relationer till ens omgivning och marknad. Inom PR kan man hitta allt från tidningsreportage och bloggande till varumärkeskommunikation i olika sociala medier eller andra öppna kanaler.

Event eller andra mindre tillställningar brukar också fungera bra för företag att skapa igenkännelse och hitta nya kunder. Kanske kan man anordna en liten fest med tilltugg i butikslokalen där man bjuder in allt från kunder och leverantörer till potentiella bloggare och ”opinion-leaders”. Spännande föreläsningar eller produktpresentationer kan också vara ett sätt att locka nya kunder till verksamheten.

Tävlingar brukar alltid uppskattas av kunder, låt kreativiteten sprudla och gör något riktigt kul som gör att ditt företag sticker ut från mängden. Se till att hitta sponsorer som står för de priser som vinnarna får ta emot.

Tidningar är öppna för att ta in spännande reportage, kontakta en lokaltidning och presentera det du gör med lite knorr så det blir till ett intressant innehåll som skapar ett ”buzz” kring din verksamhet!

Sociala medier

Det gäller att hänga med i utvecklingen, se därför till att uppdatera ditt företag eller varumärke på olika social mediekanaler. Se gärna till att publicera egentagna bilder på produkter eller snygga foton som får följaren att stanna till i scrollandet. För att skapa relation till kunder och följare bör man även se till att vara lyhörd och ställa frågor som gör dialogen mer öppen än enkelriktad. Man kan också leta fram branschrelaterade bloggar och lämna bra och seriöst skrivna kommentarer samtidigt som man länkar till sin egen hemsida.

Se till att synas!

Sprid visitkort och tveka inte att presentera dig och din verksamhet för nya personer. Se dessutom till att göra bra ifrån dig när det kommer till service och relationsbygge med kunder. En nöjd kund behöver inte säga det till dig, låt denne istället berömma dig inför andra!