Idag har vi äran att få intervjua Kenny Johansson på Mediakonsulterna i Linköping. Kenny har drivit företag i många år men började som alla andra som liten. 

Kenny Johansson på Mediakonsulterna1. Vad är dina tips till en nybliven företagare?

Ha kul, tro på dig själv och din affärsidé, ta hjälp med det du inte är bra på och lägg fokus på dina styrkor.

2. Varför är det viktigt att ha en bra hemsida?

Idag går vi inte online utan vi lever online, det gäller alla typer av kundgrupper. Så oavsett 
om ditt företag arbetar business to business eller business to consumer så finns dina kunder 
på internet och den enda plats på internet du har total kontroll över och kan bestämma innehållet
på är din egen hemsida, därför är det alltid grunden i all marknadsföring och kommunikation på internet.

3. Vad ska man, som företagare, skaffa sig först?

intäkter är såklart vitalt för ett företags överlevnad och det är i regel synonymt med kunder. Se till att skapa intäkter från kunder så att ditt företag får en ekonomisk bas att stå på. 

4. Vad är viktigast under första året?

Under det första året som företagare tror jag det allra viktigaste är att lära sig den rollen precis som vilket yrke som helst. Men utöver det så är det såklart viktigt för att alla företag, framförallt när man är ny i en bransch att man ser till att göra ett bra jobb, gör det lilla extra för kunden och överträffa deras förväntningar så kommer ni starta en positiv kundspiral redan från dag ett. Utöver det så handlar det såklart om att bygga upp sitt varumärkeoch synas i rätt medier så att dina potentiella kunder kan hitta ditt företag. 

5. Hur många företagare har ni hjälpt med hemsidor?

Vi har idag ca: 1500 kunder vi hjälper med hemsidor eller internetmarknadsföring dagligen. Vi har kunder över hela Sverige och framförallt många av våra hemsideskunder har startat sitt företag det senaste året. Det är en otroligt tillfredställande känsla att få vara med och hjälpa så många företag växa från nystartat till etablerat företag. 

6. Hur når man nya kunder?

Till att börja med så ska man göra läxan och definiera sina egna kunder, vilka är dom?, var finns dom?, hur ser deras köpbeteende ut?
 
Det är några av de frågorna man ska börja ställa sig, att göra en bra inventering över vilka ens kunder är ger bra förutsättningar för att kunna börja marknadsföra sig till dessa. Lär känna dina kunder brukar vi prata om med de företagare vi träffar. 
 
När man vet vilka dom är så handlar det om att matcha sitt budskap med kunden i rätt kanaler. 
Det skulle kunna vara att synas när någon söker efter just dina varor och tjänster på t ex. Google.

Vi tackar Kenny för alla bra svaren! 

Vill du läsa mer om Mediakonsulterna kan du läsa en till intervju av Kenny