Innovativa företag finns inom alla branscher, även om de flesta är verksamma inom teknik. Men det finns många innovativa företag inom konsument- och detaljhandel. Vad är ett innovativt företag? Ett sätt att definiera ett innovativt företag är att försöka förutsäga om företaget har en stor chans att komma upp med nästa stora innovation.

Ett svenskt företag som uppfattas som innovativt är Volvo Cars. Andra företag som uppfattas som innovativa är IKEA, Ericsson, musikstreamingföretaget Spotify och Fingerprint Cards som specialiserar sig på system för fingeravtrycksavläsning. Bilindustrin ställs ständigt inför nya utmaningar och företaget Volvo Cars har utvecklat nya sätt att förbättra körupplevelsen genom att använda nätverksuppkoppling. Hållbarhetsfrågor och miljöfokus har också lett till genombrott inom den stora förväntade förändringen inom bilindustrin, nämligen förarlösa bilar.

Digital marknadsföring är en annan sektor där innovativa lösningar och nya sätt att analysera marknaden ständigt utvecklas. Alltfler företag ägnar mer tid åt digitala medier och idag behöver företag fundera över hur man driver trafik till företaget men även hur man på bästa sätt kan kommunicera med sina kunder. Inom denna bransch går utvecklingen snabbt och ny teknik och nya plattformar tillkommer ständigt. Nya sätt och strategier att studera kundbeteendet online samt sätt att få kunder att engagera sig och diskutera sina synpunkter uppstår hela tiden.

Innovationer inom stora data är något som många digital marknadsförare funderar över. Hur ska ett företag kunna använda sina data för att få en insikt över sina kunder och deras beteenden? Hur ska dessa data snabbt och enkelt kunna användas för att förutsäga vad kunderna kommer att tänkas vara intresserade av och köpa?

Listor med snyggaste reklamen och de mest innovativa sätten att marknadsföra sina tjänster och produkter är ofta fyllda med de stora varumärkena. Men många företag har inte en mångmiljon budget som de kan erbjuda marknadsförare. Flera stora såväl som mindre företag har en digital marknadsföringsstrategi som kan beskrivas som impulsiv och oberäknelig, men en mer tydlig strategi kan hjälpa till att lyfta ett företag. Mobil, sökning, optimering och konvertering visar hur viktigt det är med mobil närvaro och innovativa idéer utvecklas hela tiden. Det kan vara svårt att hänga med i trenderna. Av den anledningen är det många företag som anlitar experter.

Om man jobbar i ett mindre företag är det viktigt att man spenderar sina pengar klokt. Att köpa reklamytor är en sak men att anlita ett innovativt företag som sysslar med digital marknadsföring kan ha många fördelar – Media konsulterna är ett exempel på ett innovativt företag som sysslar med digital marknadsföring.